Okresný stavebný úrad a kauza Slnečné údolie

Autor: Pavol Martinický | 10.10.2018 o 14:04 | Karma článku: 2,46 | Prečítané:  540x

Výstavba v Bratislave často uprednostňuje záujmy developerov a zbohatlíkov pred dobrým rozvojom mesta a škodí okoliu, životnému prostrediu aj doprave. Jedným zo zodpovedných je Okresný úrad Bratislava, odbor výstavby ...

Výstavba v Bratislave často uprednostňuje záujmy developerov a zbohatlíkov pred dobrým rozvojom mesta a škodí okoliu, životnému prostrediu aj doprave. Jedným zo zodpovedných je Okresný úrad Bratislava, odbor výstavby a bytovej politiky, ktorého šéfa menuje minister vnútra. Zviditeľňuje to aj kauza "Slnečné údolie", nad Devínskou cestou, ktorú už rieši aj minister a prokuratúra.

Stavbu obvykle povoľuje miestny Stavebný úrad (SÚ), ktorý má v zmysle zákona zhodnotiť aj súlad s Územným plánom (ÚP) a vplyv na okolie, životné prostredie, dopravu a pod.. Jeho rozhodnutie podpisuje starosta. Rozhodnutie miestneho SÚ môže "preskočiť" - ovplyvniť primátor, vydaním rozhodnutia o umiestnení stavby. Tak povolil napríklad pri Karloveskej zátoke výstavbu J&T v rozpore s ÚP. Vyšším orgánom je Okresný úrad BA (OÚ BA), ktorý má riešiť komplikované prípady, vážne rozpory a prípadne naprávať chyby miestnych SÚ. Bratislavský OÚ však už viac krát zvrátil dobré rozhodnutie stavebných úradov v prospech bezohľadných developerov a zbohatlíkov, na škodu miestnych obyvateľov, životného prostredia a dopravy.

Robí to aj v kauze „Slnečné údolie", čo je developerský názov kontroverzného projektu bytových domov nad Devínskou cestou, asi 1000 metrov od Vodárenskej záhrady.

Situácia pred vstupom developera

  Prvý rodinný dom - letné sídlo, v tomto údolí nad Devínskou cestou postavil v r. 1925 slovenský kňaz a politik Ferdiš Juriga. Podnes ho pripomína názov zastávky autobusu na Devínskej ceste  „Jurigrad". Od tých čias až do nedávnej doby pribudlo v údolí iba niekoľko roztrúsených rodinných domov. Napojenie týchto domov z jedného miesta na Devínsku cestu oddávna zabezpečovali nespevnené cesty. Časť z nich spevnili a udržiavali dnešní majitelia „Jurigradu“. Cestu využíva aj sused, majitelia okolitých záhrad a obyvatelia bytového komplexu Condominium Renaissance.

Developer na 3 etapy

V r. 2012 vstúpil do územia s plánom postaviť bytový dvojdom a 3 vily investor Ingsol, s.r.o., Ako prvý postavil dvojdom a garáže tesne pri pri výjazde z Devínskej cesty, čím fakticky znemožnil vytvorenie dobrého dopravného napojenia v budúcnosti. Námietky vlastníkov jestvujúcich domov, týkajúce sa zabezpečenia prístupu k ich nehnuteľnosti, SÚ MČ Karlova Ves za starostky Hanulíkovej v stavebnom konaní zamietol.

Investor spočiatku konal slušne a pôvodní obyvatelia údolia mu vychádzali v ústrety. Napríklad mu bezodplatne umožnili používať pri stavbe svoju parcelu, aj pripojiť sa na ich kanalizačnú prípojku. Investor sa pri tom v r. 2016 zmluvne zaviazal splniť ich požiadavky na riadny prístup k ich domu, a deklaroval, že výstavba uvedeným končí.

V r. 2017 však začal pripravovať výstavbu ďalších 5 domov spolu s 49 bytmi. Ním navrhované napojenie prístupovej cesty vyplývajúce zo záväzného stanoviska Krajského dopravného inšpektorátu, aj po udelení výnimky na 12% sklon, by fakticky odrezalo historickú prístupovú cestu pôvodných obyvateľov. Tá by po úprave dosiahla sklon 23%, čo oni odmietajú.

Okresný úrad proti mestskej časti

Návrh na začatie územného konania pre 5 bytových domov bol podaný 15.3.2016 na stavebný úrad MČ Karlova Ves. Ten konanie zastavil, lebo investor nemal vyriešené pripojenie nehnuteľností, ktoré sa v území už nachádzajú, a ďalšie nedostatky projektu. Viacerí hovoria o nátlaku a vyhrážkach investora.

OÚ BA na žiadosť investora rozhodnutím zo 26.6.2017 toto zastavenie konania zrušil. Následne konanie fakticky odňal Stavebnému úradu MČ KV, a 6.11.2017 vydal rozhodnutie o umiestnení stavby 5 bytových domov. OÚ prevzatie právomocí od MČ odôvodnil využitím §123 stavebného zákona, ktorý mu to umožňuje pri technicky náročných stavbách a opatreniach s neobvykle veľkými účinkami na okolie a životné prostredie. Tým však v tomto prípade nie sú domy, ale iba komunikácia a vplyv na okolie, ktorú OÚ BA vôbec neriešil.

Po sťažnostiach Ministerstvo dopravy a výstavby SR ako odvolací orgán 3.4.2018 zrušilo rozhodnutie OÚ s tým, že OÚ BA musí v ďalšom konaní vyriešiť otázku napojenia dotknutých nehnuteľností a novej stavby na verejnú komunikáciu.

OÚ BA vydal dňa 13.7.2018 nové územné rozhodnutie, pričom sa vôbec nevysporiadal s tým, na čo ho zaviazalo ministerstvo. Nasledovali ďalšie odvolania dotknutých majiteľov 2 RD a 3 bytov, ktorí znova namietali, že najprv treba vyriešiť dopravné napojenie a skúmať celkový vplyv na územie. Súčasne bol podaný podnet na Krajskú prokuratúru. Tá problém vecne neriešila, s tým, že najprv musí správnosť postupu OÚ BA posúdiť ministerstvo.

Bezohľadný developer

Od jari 2017 do mája 2018 prebiehala neúspešná diskusia pôvodných vlastníkov domov s investorom, ktorý získal niektoré parcely pod ich príjazdovou cestou. Dňa 16.7.2018, t.j. v deň, kedy bolo na úradnej tabuli OÚ BA zverejnené druhé rozhodnutie OÚ o umiestnení stavby 5 bytových domov, investor na jedinú prístupovú cestu k jestvujúcim RD umiestnil betónová skruž, ktorá znemožnila prejazd pôvodným obyvateľom aj sanitke či požiarnikom. Následne pridali ďalšie prekážky, rozbili cestu a do diery zasadili trojmetrový strom.

Uvedenými zásahmi bolo hrubo zasiahnuté do práva na bývanie, na súkromný a rodinný život vlastníkom RD a ich rodinám. Preto títo podali návrh na vydanie predbežného opatrenia obcou podľa § 5 Občianskeho zákonníka, účelom ktorého je nariadenie na vrátenie do pôvodného stavu. Rozhodnutie starostky MČ KV bolo vydané dňa 26.9.2018.

Dňa 28.8.2018 vydal Okresný súd Bratislava IV. neodkladné opatrenie, ktorým uložil spoločnosti Lensson, s.r.o. a spoločnosti Slovak-sol, s.r.o, aby umožnili nerušený prejazd po trase jedinej prístupovej cesty k rodinným domom, aby sa súčasne zdržali všetkých úkonov, ktoré by bránili v prejazde. Ten však podnes nebol umožnený. Investor tým ignoruje rozhodnutie súdu aj výzvu Cestného správneho orgány na odstránenie prekážky

Keď sa ozvali znepokojení obyvatelia dvojdomu, investor im poslal oznámenie, že vlastní vodovodné prípojky a odpojí ich od vody, po čom odvolania stiahli.

Ako rozhodne minister výstavby?

O kauze ako odvolací orgán aktuálne rozhoduje Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Ak rozhodne v prospech developera ako Okresný úrad, vznikne niekoľko vážnych problémov:

- Občanom sa znovu ukáže, že na Slovensku a zvlášť v Bratislave štátne orgány stoja na strane bezohľadných dravcov proti obyčajným občanom i kvalitnému rozvoju mesta.

- Developerom sa potvrdí, že ak si nájdu správne „chodníčky", tak im prejde akákoľvek stavba.

- Ukáže sa tiež, že ak sa aj (výnimočne?) nájde stavebný úrad a starosta, ktorý naozaj koná podľa zákona a v záujme obce a jej obyvateľov, vyšší orgán ho prevalcuje.

- Developer dokončí 49 bytov, čo znamená prírastok 70-100 osobných vozidiel na už dnes nevyhovujúcu prípojku na frekventovanú Devínsku cestu, čiže aj zvýšené ohrozenie bezpečnosti premávky aj chodcov.

- Ľudia, ktorí kúpia byty po reklame skvelého bývania s výhľadom na Dunaj môžu potom zistiť, že k nim nie je vybudované ani úradne schválené pripojenie na verejnú komunikáciu, čo vyvolá ďalšie problémy dopravné, právne, úradné i bezpečnostné.

- Ak sa nakoniec zrealizuje cesta podľa návrhu developera, hrubo sa porušia vlastnícke práva minimálne vlastníkom domov, ktorí tam bývajú už desaťročia.

Pod aké rozhodnutie sa podpíše minister výstavby Arpád Érsek?

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Podnikateľ posielal tlmočníčke mesačne aj dvetisíc eur, tvrdí Zoltán Andruskó. Jeho advokáti to nekomentovali.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Možno práve sledujeme revolúciu vyšetrovateľov

Tu nejde len o Kočnera.


Už ste čítali?